Reklama
  • Poniedziałek, 16 marca 2015 (11:00)

    Jak być szczupłą po porodzie?

Zbędne kilogramy, które pozostały po ciąży, spędzają sen z powiek niejednej kobiecie. Jest jednak na to sposób.

Wiele kobiet twierdzi, że szybki powrót do formy po porodzie nie jest możliwy przy niewysokich zarobkach.

Reklama

Anna Englisz: Jestem młodą mamą od niedawna. Mogę na własnym przykładzie powiedzieć, że powrót do wyglądu sprzed ciąży jest możliwy bez specjalnych zabiegów czy pomocy trenerów. Warto przez 9 miesięcy ciąży zadbać o siebie tak, aby po porodzie było łatwiej zrzucać zbędne kilogramy.

Generalnie należy starać się, by nie przytyć o więcej niż 20 proc. wyjściowej wagi. Można to bez trudu osiągnąć przy racjonalnym odżywianiu i aktywnym trybie życia.

Jeśli możliwości finansowe nie są aż tak ważne, to co decyduje o szybkim powrocie do dawnej figury?

Zdrowe podejście i odpowiednie nastawienie. Jadłam dla dwojga, a nie za dwoje, jak to się u nas ciągle jeszcze zdarza. Chodziłam na spacery. Jeżeli dobrze się czułam, to pozwalałam sobie na więcej ćwiczeń. U mnie świetne efekty przynosiły ćwiczenia na piłce.

Druga ważna rzecz to dbanie o siebie po porodzie. Mam na myśli dietę i dużo odpoczynku, w miarę jak pozwala na to dziecko. Sposób odżywiania ulega zmianie, szczególnie jeżeli karmi się piersią. Ja zdecydowałam się na to, więc nadal muszę uważać na swoją dietę. Jest to kolejny czynnik, który powoduje, że kilogramy szybko spadają.

Czyli o tym, jak się będzie wyglądać po porodzie, należy myśleć od początku ciąży?

Nawet już przed. Ale wiemy, że ciąża potrafi się pojawić niespodziewanie, dlatego najważniejsze jest odpowiednie nastawienie już od pierwszych dni. W tym okresie warto poprosić o wsparcie najbliższych i lekarza. Pozwala to na odpoczynek i relaks. W ten sposób nie sięgamy po jedzenie jak po antidotum na stres, tylko jemy dla siebie i dziecka.

A jeśli przyszła mama ma ochotę na coś słodkiego lub inne mniej zdrowe produkty, to nie musi z nich rezygnować całkowicie. Ważne, aby umieć określić, jak często można sobie pozwolić na taką przyjemność. Lepszy efekt przynosi takie zachowanie niż dieta pełna wyrzeczeń, bo stres przyszłej mamy będzie miał negatywny wpływ na nią i dziecko.

Ale wiadomo, że podczas ciąży kobieta miewa ochotę na różne produkty.

I bardzo dobrze. Oznacza to, że organizm wysyła sygnały, iż czegoś w diecie brakuje i brak ten należy niezwłocznie uzupełnić.

Nie należy się więc bronić przed tymi zachciankami, ale to nie znaczy, że powinny nami rządzić.

Co poza właściwym odżywieniem ważne jest dla przebiegu ciąży i powrotu do dawnej figury po porodzie?

Regularny wysiłek fizyczny – jeżeli nie ma przeciwwskazań. Relaks i odpoczynek oraz dobry sen. Organizm musi mieć czas i warunki do prawidłowego funkcjonowania.

Zapewniamy mu to dietą, ale również dbaniem o odpoczynek. Regulujemy w ten sposób pracę układu nerwowego, hormonalnego, a nawet przewodu pokarmowego. Jeśli żyjemy za szybko i w stresie, wydzielają się hormony, które nie tylko pogarszają nasze zdrowie, ale również sprzyjają tyciu. Te mamy, które mogą karmić swoje dziecko piersią, łatwiej odzyskują dawną figurę.

Organizm potrzebuje na wytworzenie mleka dodatkowych ok. 500 kcal dziennie. Już w połogu mamy mogą ćwiczyć. Ale wiem z własnego doświadczenia, że to trudne, bo dochodzenie do siebie po porodzie oraz opieka nad noworodkiem bywają męczące.

Na początek wystarczą więc spacery z dzieckiem, a z czasem, gdy mama nabierze siły i wypracuje z dzieckiem rytm dobowy, łatwiej będzie znaleźć ochotę i czas na ćwiczenia.

W jakim tempie należy redukować wagę po porodzie, zwłaszcza gdy karmi się dziecko piersią, by matka i maluch na tym nie ucierpieli?

Podczas karmienia piersią nie należy się odchudzać. Ucierpi na tym matka, która będzie przez zbyt małą ilość zjadanych kalorii osłabiona, a nawet rozdrażniona.

Jeżeli dieta będzie bardzo restrykcyjna, dojdzie do spadku produkcji mleka, a nawet może dojść do zatrzymania laktacji. Powrót do wagi sprzed ciąży powinien być stopniowy i spokojny. Przez pół roku kobieta powinna zrzucić 4-5 kg. Jeśli w ciąży przytyła więcej niż zakłada norma, ten okres się wydłuży.

Odchudzanie można rozpocząć po kilku miesiącach karmienia piersią. Jeżeli kobieta nie karmi piersią, może rozpocząć odchudzanie po połogu. Tempo powinno być wolne, aby skóra miała czas na obkurczenie się. Najlepiej nie tracić więcej niż 1/2 kilograma na tydzień.

Rozmawiała Ewa Łuszczuk

Anna Englisz

Dietetyk i doradca żywieniowy. Ukończyła Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji na SGGW. Specjalizuje się w odchudzaniu osób chorych na cukrzycę oraz kobiet ciężarnych i młodych mam.

Świat Seriali

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.